Saturday, November 9, 2013

MUHASABAH_ZIKIR



Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang..

Opssss..sebelum scroll bawahh >tuk baca entry ni< cuba kita dengar dulu video bawah ni sambil baca entry ni..>terpulang, sy just suggest..huhu<



QASIDAH ISTGHFAR


Bila dengar LAGU2 ALLAH..hati sangat tenang..TAPI laaaaaaaaaagi tenang bila kita sendiri kongsi masalah denganNYA..mengadu padaNYA..memohon/meminta padaNYA jalan penyelesaian yg terbaik..mohon DIA bg ketenangan pada kita..mohon DIA bagi hidayah dalam perjalanan hidup kita setiap detik..

Sentiasa baca surat cintaNYA (al-quran)..Muhasabah dengan melihat MMS dariNYA (alam ciptaannya)

Jangan kita sombong untuk bertegur..share..meminta..memohon..mengadu pada Yang Maha Esa..Maha Kuasa..Maha Pemurah..Maha Penyayang..Maha Agung..Yang Maha Hidup..saaaaaangat penting jangan kita sombong untuk panjat kesyukuran atas setiap apa y kita lalui sama ada kejayaan..kegagalan..kesusahan..kesenangan..semua itu datangnya dari ALLAH..dan Allah bagi semua itu bersebab..Syukur Alhamdulillah..

Bila hati rasa tidak tenang..cari di mana salah kita..Sujud padaNYA..mohon keampuanan padaNYA..Mohon petunjuk padaNYA..Menangislah dihadapanNYA bukan hanya menangis menyalahkan keadaan atas setiap yang berlaku..

Setiap masalah Allah dah tentukan jalan penyelesaian..hanya bergantung pada kita bagaimana untuk mencari jalan tersebut..

"hasbunallah wa ni'mal wakil"
Cukuplah Rabbmu menjadi pemberi petunjuk dan penolong (Al-Furqan:31)


>mood : MUHASABAH DIRI<

As a advise and reminde tuk diri sendiri..

Hidup kita dikelilingi dgn pelbagai perkara yg melalaikan kita pada Yang Maha Kuasa.

Wassalam..Tq..


2 comments:

Iezwa Razk said...

In Shaa Allah akan lebih bermuhasabah diri selepas ini. Nice entry :)

nur naa'irah said...

iezwa : in shaa Allah..sama2 kita muhasabah dan perbaiki lebih baik..tq dear :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ILMU MILIK ALLAH

Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda: "Siapa yang belajar ilmu agama yang seharusnya untuk mencapai keredhaan Allah s.w.t. tiba-tiba dipelajarinya hanya untuk mencapai tujuan dunia, maka dia tidak akan dapat bau syurga pada hari kiamat" (Riwayat Al-Nasai dari Abu Hurairah r.a.)

SAIDINA ALI BIN ABI TALIB

Ilmu itu lebih baik daripada harta. Ilmu menjaga engkau dan engkau menjaga harta. Ilmu itu penghukum (hakim) dan harta terhukum. Harta itu kurang apabila dibelanjakan tapi ilmu bertambah bila dibelanjakan.
 
Full design and Custom Blog Design by jiakreatifelt.com