Sunday, April 15, 2012

3SERANGKAI (i)



HIPOKRIT



Perkara yang menyedihkan apabila ada yang cuba untuk mengiakan apa yang sama sekali salah..dengan kata lain menganiayai orang lain dengan mengatakan hipokrit kepada yang bukan hipokrit..hmm..kita sama2 renungkan apa yang ada disebalik hipokrit
Firman Allah SWT: “Allah tidak suka kepada perkataan-perkataan buruk yang dikatakan dengan berterus-terang (untuk mendedahkan kejahatan orang); kecuali oleh orang yang dianiayakan. Dan (ingatlah) Allah sentiasa Mendengar, lagi Maha Mengetahui.”
(surah al-Nisa:148).
 Ertinya, hanya orang yang teraniaya yang boleh mengemukakan kepada hakim atau penguasa keburukan-keburukan orang yang menganiayainya.
Seperti mana yang kita tahu..hipokrit ialah mengikut Islam: Orang yang tidak mahu dekat dengan agama Allah sering mengatakan mereka tidak mahu hipokrit. Pernah tak anda mendengar komen sebegini. "Tutup aurat tu bagus tapi kami tidak mahu hipokrit kerana tidak ikhlas melakukannya". Maka eloklah kita jawab, "Kalau begitu anda sebenarnya memang hipokrit kerana tidak ikhlas beragama Islam."

Selain itu,orang yang berpura2 ‘baik’ depan orang…tetapi sebenarnya ada niat jahat. Atau buruk sangka…atau buat2 baik tapi dalam hati sebenarnya tak suka. Cakap pasal hipokrit,pernah tak korang jumpa orang yang macam ni???tapi sebelum itu,pernah tak kita terfikir pasal diri kita sendiri,pernah tak ada unsur2 hipokrit dalam diri kita sebelum kita melihat keburukan orang sekeliling kita??hmmm…renunglah diri sendiri,kalau orang buat hipokrit kat diri kita,mesti bising xcukup mulut di buatnya tapi ada pernah kita fikir kalau kita buat hipokrit kat orang lain?xada kot..kononnya diri kita ni semua oklah compare dengan orang lain..jom kita lihat sama2…

Xperlu kita fikir jauh2,tengok kejadian harian kita je pom da terlebih cukup..kita cerita pasal orang lain kat kawan2 kita dengan mengatakan “kalau aku ditempat dia,xadanya aku buat camni camtu”..kalau aku,xadalah nak mengamuk sakan..”..kononya bukan mengumpat tapi kenyataan..ayat ni mesti pernah kita dengar kalau cakap pasal orang lain..kan2??fikir2lah..Tengok,kita yang budget semua bagus pom,terngumpat kat orang..xhipokrit ke cam tu??sedar xsedar dah jadi sama level dengan hipokrit,So,macam mana kita xnak orang panggil kita hipokrit kalau diri kita sendiri yang berada pada keadaan yang sama..so,macam mana kita xnk dengar orang panggil cam 2 kalau kita xubah diri kita dulu..sebelum kita marah orang lebih baik kita perbetulkan panggilan hipokrit kita kat orang sekeliling..iya betul,,bukan senang sebab kadang2 kita xsedar apa yang kita cakap,jadi yang terbaik hati2 ketika menilai/memnggil orang lain..

Tapi kalau nak lebih jelas lagi,maybe kOrang boleh teruskan pembacaan di bawah..
Selalu je,bile je sesorang nak berhijrah ke lebih baik mesti ada je orang yang cakap perkara2 yang menyebabkan kita xyakin untuk berubah tapi siapa dia untuk tentukan siapa kita..sure,korang mesti pernah dengar (as a example supaya korang lebih nampak)

“Woww..kawan kita da berubah,pakai baju kurung,bertudung kot..ek elehh,kau berpakaian camni pun bukannye ikhlas,HIPOKRIT!!”

“bajet baik konon,nak nasihat aku,munafik la weyy!”

“Eh2,sejak bila jadi pak lebai ni??dah pandai cakap halal haram ni??!”
Mesti sakit hati bila kita dengar camni kan..disebabkan lidah yang satu,kata2 yang kita sendiri xnampak ramai yang tersungkur..Hasrat mahu berubah terkubur camtu jer dengan hanya kata2.

So,persoalan adakah orang yang mahu berubah,berhijrah jadi baik itu orang yang hipokrit??
Sama sekali TIDAK hipokrit orang yang mahu berubah tapi izinkan saya mengatakan orang yang ingin or sedang untuk berubah:”Anda adalah seorang yang pejuang yang baik”..”Anda adalah seorang yang cantik di mata Allah..”

Dalam banyak tempat dalam Al-Quran,Allah menyatakan bahawa manusia akan sentiasa diuji, diuji dan terus diuji sehingga diyakini yang dalam kalangan kita yang mana benar2 hatinya untuk mencari wajahNYA. Sama juga,macam kita panjat tangga,selepas kita memanjat satu tangga, kita akan memanjat satu lagi kemudian satu lagi sehingga kita mencapai puncak yang begitu besar iaitu wajahNYA..

Rasulullah s.a.w telah bersabda yang maksudnya:
"Bacalah al-Quran dan menangislah, dan jika tidak boleh menangis buat-buatlah menangis" 
(Hadis riwayat At-Tabrani)
Allah itu Maha Tahu dan Paling Faham akan hambaNYA. DIA tahu bahawa bukan senang untuk jadi seorang hamba yang baik, tidak dapat terus jadi baik dan harus melalui proses yang panjang yang mana da ditentukan Allag setiap langkah yang hambaNYA akan lalui.So,perubahan akan berlaku sedikit demi sedikit. Dan DIA juga Mengetahui bahawa manusia ni ada batasan atau limit. Bahkan kita takkan mampu berubah secara mendadak. Kerana itu, Allah sama sekali tidak membebankan kita dengan ‘mesti menangis’ sebaliknya Allah telah sediakan kita penuh dengan rukhsah seandainya kita tidak mampu menangis maka buat2lah menangis.
Maksudnya: jika kita tidak mampu jadi yang terbaik, maka kita latihlah diri kita untuk jadi manusia yang baik. Cuba kita renung kembali,bukankah mentol yang ada pada hari ini adalah hasil daripada ratusan kegagalan Thomas Edison? Saya pasti, kalau Thomas Edison berjiwa kecil, pasti dia akan putus asa apabila dicaci.
Jadi,jangan peduli cakap orang.Bukankah setiap apa yang kita lakukan kerana Allah dan bukankah Allah itu Maha Mengetahui setiap apa yang terdetik dalam hati kita apatah lagi kebenaran kejadian yang sengaja di reka2. Jadi anda boleh fikir sendiri siapa penghipokrit dan siapa yang dihipokrit..
Wallahu’alam..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ILMU MILIK ALLAH

Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda: "Siapa yang belajar ilmu agama yang seharusnya untuk mencapai keredhaan Allah s.w.t. tiba-tiba dipelajarinya hanya untuk mencapai tujuan dunia, maka dia tidak akan dapat bau syurga pada hari kiamat" (Riwayat Al-Nasai dari Abu Hurairah r.a.)

SAIDINA ALI BIN ABI TALIB

Ilmu itu lebih baik daripada harta. Ilmu menjaga engkau dan engkau menjaga harta. Ilmu itu penghukum (hakim) dan harta terhukum. Harta itu kurang apabila dibelanjakan tapi ilmu bertambah bila dibelanjakan.
 
Full design and Custom Blog Design by jiakreatifelt.com