Tuesday, November 13, 2012

DI MANA CINTA-MU





Petikan hadis riwayat Bukhari & Muslim:

"..Ketahuilah bahawa dalam setiap jasad itu ada seketul daging yang apabila ia baik maka baiklah seluruh jasad dan apabila ia rosak, maka rosaklah seluruh jasad. Ketahuilah ia adalah hati.."




Assalamualaikum sahabat yang di kasihi Allah..

…………”suatu petang sahabat saya (si gadis) khusyuk dengan laptopnya..saya tak plak tanya or bz body..hehehe..masing2 ada privatenye…saya biarkan..saya tahu if dia ada problem sayalah tempat dia cari untuk luahkan..ketika sedang khusyuk berdoa..tetiba dia menangis teresak2……….......saya terkejut…kenapa sahabat yang saya kenal begitu cekal orangnya, tabah dalam hadapi apa jua masalah boleh nangis….masih lagi disejadah sesudah sujud pada Yang Maha Esa..saya peluk erat dirinya..kemudian sahabat saya bercerita…………………………”… jom kita sama2 ikuti cerita pendek di bawah

                        …………………*******************************************************…………………

Gadis ini tidak pernah bercinta sebab dia sentiasa igt pesan ibunya..sentiasa takut pada Allah..suatu hari seorang jejaka meluahkan isi hatinya setelah sekian lama di pendam..kebetulan si gadis ini ada hati pada jejaka ni kerana sikapnya yang sentiasa jg hubungan social..(senior2 si gadis pom gtau perangai si jejaka yang di gilai ramai perempuan..jejaka yang sentiasa jaga hubungan dengan Allah)..beberapa tahun kemudian….dengan ambil masa yang agak lama untuk si gadis buat keputusan, akhirnya dia menerima jejaka ni sebagai buah hatinya..kemudian mereka ‘bercouple’ tapi yang agak menariknya mereka ni cinta jarak jauh…diorang hanya contact melalui telefon dan internet sahaja..tapi si gadis ni kerap kali usaha untuk wujud cinta tanpa membawa mereka pada dosa seperti msg tanpa urusan apatah lg call..jauh sekali..jumpa setahun sekali itupun bertemankan kawan2 yang lain..pada masa yang sama si gadis takut apa yang telah dia lalui..iaitu bercinta sebelum halal..nak di pendekkan cerita..si gadis minta untuk tidak lagi di gelar pasangan kekasih sebab jejaka ini ada taman dalam hatinya untuk perempuan lain(yang dikenali dahulu sebelum jejaka meluahkan isi hatinya pada si gadis) ..pengakuan lelaki ini, dia tidak dpt lupakan perempuan lain itu..setelah si gadis befikir..dia buat keputusan untuk tidak ada apa2 hubungan dengan si jejaka melainkan saudara sesama Islam..hati si gadis ini cukup kuat.. si gadis dapat tahu melalui alam maya…dengan penuh yakin si gadis terasa ingin selidik jejaka ini melalui laman sesawang..apa yang famous 2..FB ea??hehe..a’ah FB..si gadis dapat tahu dari situlah..si gadis tidaklah menuduh tapi si gadis minta penjelasan dengan baik daripada si jejaka..rupanya ini yang Allah hendak tunjuk..tidak mustahil perkara ini akan berlaku apabila berkahwin nanti…setelah itu si gadis tidak lagi fikirkan ‘cinta sebelum kawin’..si gadis penuhkan cinta terhadap cinta ALLAH..hati si gadis tenang setelah dia lepaskan dan terima apa yang berlaku dengan hati yang ikhlas...setelah itu si gadis tidak lagi contact dengan si jejaka ini..TAPI…nak tahu apa yang berlaku pada si gadis itu sekarang??????kita baca sedikit je lagi cerita si gadis ini ye..:-)
                                                                                #######

Aikkk..tetiba ade plak jejaka lain yang ingin merisik dia setelah si gadis membawa diri ke Negara orang..tapi hati si gadis kali ini cukup keras..dia tetap dengan pendiriannya untuk terus focus pada cintaNYA..tdk mahu lagi fikir ‘cinta sebelum kawin’..tapi dengan kuasa Allah, si gadis take a long time untuk terima lamaran jejaka ini yang sungguh sopan lamarannya (setelah di siasat perangainya,socialnya,hbungan dgn Allah)..tidak terlalu berterus terang tapi penuh dengan kata2 islamik..akhlak si jejaka yang memikat hati si gadis..si jejaka yang baik akhlaknya.. jumpa sama sekali tidak..contact bila perlu sahaja..tapi hati si gadis tidak terlalu berharap pada si jejaka ini kerana semuanya gadis ini berserah pada ALLAH hubungan mereka. Sekiranya ada jodoh adalah dan sebaliknya..nak di pendekkan cerita (saya tahu sahabat saya tidak cukup waktu untuk baca penulisan yang panjang..:-)…)..dengan kejadian yang sama..hati si gadis cukup kuat berkata ingin selidik jejaka ini..si gadis usaha sedaya upaya untuk tidak mengambil kisah sebab si jejaka ada mengatakan dia sudah lupa apa yang berlaku dulu dan tidak lagi contact..tapi seakan2 ada something yang akan si gadis ini ketahui yang tidak pernah di beritahu oleh si jejaka ni..begitu laju tindakan si gadis..rupanya si jejaka ini masih lagi simpan perasaan sayangnya pada perempuan yang dia sayangi sebelum berjumpa dengan si gadis ini..si gadis menangis bukan kerana cinta itu buta tetapi kerana si gadis rasa bersalah..adakah si gadis jadi penghalang cinta mereka..si jejaka banyak mengubah si gadis untuk terus menjadi wanita solehah…si gadis cukup sedih atas apa yang berlaku..macam mana si gadis selidik dapat tahu..biarlah Allah sahaja yang tahu……………………………………

                              ……………….*********************************************************……………….

…beginilah kisah yang dia hadapi…dua kali perkara yang sama berlaku pada dirinya..maybe ini adalah ujian untuknya atau maybe ada kesalahan yang dia pernah lakukan pada hari terkemudian..
Katanya sambil menangis..”Ya Allah sekiranya dulu itu adalah petunjuk yang Engkau berikan pada aku untuk aku jauhi perkara yang boleh membawa aku pada jalan yang berdosa aku bersyukur padaMu ya Allah tapi aku telah melakukan perkara yang sama kali keduanya..Aku mohon ampun ya Allah..Ampunilah dosa2 ku..sekiranya ini adalah petunjuk yang Engkau berikan padaku buat kali keduanya..aku sujud syukur padaMu..aku bersyukur tak terhingga..ya Allah Engkau bantuilah aku untuk lalui semua ini..aku redha  atas apa yang telah Engkau tetapkan padaku..”..saya sebak dengar luahan sahabat saya..inilah kali pertama saya melihat sahabat saya menangis hadapi masalah..

Saya sentiasa support dia..saya rindu pada sahabat saya..sekarang sahabat saya teguh membawa diri mencari cinta ALLAH..tetapi yang menjadi masalah pada dia, sahabat saya tidak membuat apa2 keputusan terhadap hubungan dia dan si jejaka itu..dia hanya membawa diri dan cuba untuk menjauhi dirinya dgn si jejaka agar si jejaka dapat lupakan apa yang berlaku antara si gadis&si jejaka..

Saya ingat lagi kata2 yang terakhir sahabat saya luahkan pada saya..”saya lebih tenang lalui hidup saya tanpa cinta manusia yang bertakhta di hati saya selagi ianya tidak HALAL..saya senang dan tenang lalui hidup saya dengan mengejar cinta Allah..”..

Cinta manusia sebelum halal atau lebih di kenali couple…cinta ini semua bohong..lakonan semata2..cinta yang tidak pernah bagi bahagia pada kita..cinta yang tidak pernah hakiki..cinta yang hanya bawa kita pada kelalaian pada Allah..BENCI CINTA sebegini....kini saya sedar, cinta itu hanya lakonan semata2..cinta itu lebih indah sekiranya di iringi dengan HALAL dan KEREDHAAN Allah.

Salam rindu buat sahabat..wa’salam..terima kasih sudi baca..pendapat atau kritikan sahabat yang sudi singgah di blog saya amat2 di alukan..:-)

4 comments:

Anonymous said...

Alhamdulillah.cinta halal tu indah.cinta haram tu memusnahkan.semoga segalanya bersandarkan kepada Allah semata-mata.aamiin Ya Allah.

Unknown said...

salam..ye,sy stuju dgn awk..:-)..sama2 kita kejar yg halal..

nabila said...

perasaan suka,cinta yang diselubungi dosa,maksiat buat kita lalai mengingati Allah.

Unknown said...

salam nabila..iya..kelalaian itu perkara yg tdk mahu di dekati..na'uzubillah..smg Allah sntiasa pelihara kita dr kelalaian..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ILMU MILIK ALLAH

Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda: "Siapa yang belajar ilmu agama yang seharusnya untuk mencapai keredhaan Allah s.w.t. tiba-tiba dipelajarinya hanya untuk mencapai tujuan dunia, maka dia tidak akan dapat bau syurga pada hari kiamat" (Riwayat Al-Nasai dari Abu Hurairah r.a.)

SAIDINA ALI BIN ABI TALIB

Ilmu itu lebih baik daripada harta. Ilmu menjaga engkau dan engkau menjaga harta. Ilmu itu penghukum (hakim) dan harta terhukum. Harta itu kurang apabila dibelanjakan tapi ilmu bertambah bila dibelanjakan.

 
Full design and Custom Blog Design by jiakreatifelt.com