Monday, April 22, 2013

KASIH SAYANG


Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang..Alhamdulillah Allah masih lagi bagi kekuatan kepada kita untuk teruskan rutin harian..semoga semua sahabat saya yang di kasihi ALLAH di beri kesihatan yang baik..in shaa ALLAH..

Bila korang baca tajuk mesti ade yang nak tahu ‘Berkasih sayang’ sesama manusia ke???heheeee..dalam Islam menggalakkan kita BERKASIH SAYANG sesama manusia, sesama haiwan..pendek kata sesama makhluk..apa itu berkasih sayang??saya rasa semua da tahu apa itu ERTI berkasih sayang..so, saya decide tak perlu explaination kottttt..tol tak sahabat2 saya??hhihihiii..

Tetiba lak nak share entry ni coz balik kg baru2 ni..mak yang palingggggggggg saya sygggg bercerita laaaa kisah adik saya yang bongsu  satu2nya laki..camni citer nye..

          ##################################################

Adik sy ni suke sgt bela kambing..tak banyak ekor pun..ade lah dalam2,3 ekor...tapi sayang dia kat semua kambing nye...tak tau nak kata..igt g time anak2 kambing umur seminggu dua..punyerlah sayang...balik sekolah terus buat susu dan susukan anak2 kambing tu..yang tak tahan nye dia bawa kat lam rumah..bertuah nye adik..ok2 ceritanye lebih kurang camni...

Mak : baru2 ni ayah jual kambing adik kat kampung sebelah..
Saya : owhh..nape mak?
Mak : saja, jual kambing betina sekor..yang jantan tu ade je ayah tak jual pun.
Saya : Dia ambik dengan apa kambing?ke ayah yang pergi hantar kat tuan baru kambing??
Mak : Tuan baru dia datang ambil kat rumah. Adik nangis..heheheh..>mak gelak..tak habis cite g ni<
Saya : >muke excited nak tahu<..nape mak?nape3?..
Mak : adik sedih dengar kambing mengembek..adik terus col ayah sambil nangis..>time tu ayh kat  tempat keje g<. Then ayah tanye nape nangis. Adik cite lah yang dia sedih tengok kambing mengembek.

Blaaablaablaa

       ###################################################

Camni lah lebih kurang citenye..So, aku terfikir budak yang umur  9 tahun pun tahu apa erti BERKASIH SAYANG..apatah lagi kita ni yang da belasan tahun...puluhan tahun..majority hanya tahu nak puaskan hati masing2. Dendam masing2..>tak semua<

Tak rugi sikit pun kalau kita beri KASIH SAYANG kita pada sesama makhluk ALLAH..sape yang kate rugi tu sebenarnye dialah yang serugi2nye..sbb apa, yang kita miliki itu adalah milik kekal ALLAH..kalau kite sedekah kan sikit, manfaatnya..subhanallah..hanya ALLAH sahaja yang tahu..walaupun sikit, kalau kita IKHLAS nikmatnye cukup manis..in shaa ALLAH

Cukup untuk kali ni, sebelum saya meleret lebih panjang lebih baik saya stop kat sini..heheeee..

Sekian, wassalam. Thanks a lot pada sahabat yang sudi singgah, komen. Walaupun entry ni entah ape2 bagi korang tapi renung2kan dan fikir2 kan di mana kita sekarang..keadaan hubungan sesama saudara kita sekarang..:-)

3 comments:

Abdul Munir said...

Kalau berkasih sayang itu kena caranya,mengikut cara Islam..InsyAllah bahagia..

Unknown said...

Abdul Munir : saya stuju..:-)

Unknown said...

kasihsayang perlu sentiasa ada dalam hati dan dipupuk, untuk anak2..kita sentiasa kena berkasih sayang,kerana itu la yg mendekatkan kita dengan mereka..
ianya tak perlu dibayar..semua orang mampu memberi dan berhak mendapat kasih dan sayang..
:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ILMU MILIK ALLAH

Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda: "Siapa yang belajar ilmu agama yang seharusnya untuk mencapai keredhaan Allah s.w.t. tiba-tiba dipelajarinya hanya untuk mencapai tujuan dunia, maka dia tidak akan dapat bau syurga pada hari kiamat" (Riwayat Al-Nasai dari Abu Hurairah r.a.)

SAIDINA ALI BIN ABI TALIB

Ilmu itu lebih baik daripada harta. Ilmu menjaga engkau dan engkau menjaga harta. Ilmu itu penghukum (hakim) dan harta terhukum. Harta itu kurang apabila dibelanjakan tapi ilmu bertambah bila dibelanjakan.

 
Full design and Custom Blog Design by jiakreatifelt.com