Monday, October 8, 2012

TAQWA..


TAQWA???apa itu TAQWA.. Menurut Syara', 'Taqwa' bererti : "Menjaga dan memelihara diri dari siksa dan murka Allah Ta'ala dengan jalan melaksanakan perintah-perintahNya, taat kepadaNya dan menjauhi larangan-laranganNya serta menjauhi perbuatan maksiat".
Rasulullah s.a.w. pernah menjelaskan hakikat taqwa dengan sabda baginda yang bermaksud
"Mentaati Allah dan tidak mengingkari perintah-Nya, sentiasa mengingati Allah dan tidak melupainya, bersyukur kepada-Nya dan tidak mengkufuri nikmat-Nya". ( Riwayat Imam Bukhari dari Abdullah bin Abbas rha. ) >http://www.iluvislam.com/tazkirah/dakwah/1476-taqwa-itu-apa.html>
Iya,tol tu..nak dapatkan TAQWA itu susah..apa yang senang atas dunia ni kalau kita sendiri yang malas usaha untuk dapatkannye apatah lagi untuk kekalkan..kalau kita tidak teguh maka robohlah kita..berpeganglah pada satu prinsip yang boleh teguhkan diri kita..sama-sama kita usaha..:-)..kita tak dapat jadi sempurna tapi jadilah yang terbaik..sentiasa berusaha untuk jadi yang terbaik walaupun lambat..lambat taka pa yang penting kita sentiasa istiqamah/berterusan dalam melakukan kebaikan/perbaiki kea rah kebaikan..

opss..da panjang upenye..cukuplah untuk entry kali ni..terima kasih singgah blog saya dan luangkan sedikit masa untuk baca entry..nak komen???sgtttttt di alukan..:-)..wassalam..




2 comments:

Novelgurl said...

thnks ats entry nie Irah.Ingtkn diri nie y suka terleka.

nur naa'irah said...

salam..wlcome novelgurl..sama-sama kita igtkan..hdup dunia bkn selamanya tetapi di ibarat satu jmbtn yg perlu kita siapkan dgn construction yg begitu kukuh untuk bekalan perjalanan kita suatu hr nanti..:-)..yg salah di tegur dgn nasihat ketaqwaan..yg baik dtgnya dari ALLAH..;-)..tima kasih sudi luangkan masa bc entry saya..:-)..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ILMU MILIK ALLAH

Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda: "Siapa yang belajar ilmu agama yang seharusnya untuk mencapai keredhaan Allah s.w.t. tiba-tiba dipelajarinya hanya untuk mencapai tujuan dunia, maka dia tidak akan dapat bau syurga pada hari kiamat" (Riwayat Al-Nasai dari Abu Hurairah r.a.)

SAIDINA ALI BIN ABI TALIB

Ilmu itu lebih baik daripada harta. Ilmu menjaga engkau dan engkau menjaga harta. Ilmu itu penghukum (hakim) dan harta terhukum. Harta itu kurang apabila dibelanjakan tapi ilmu bertambah bila dibelanjakan.
 
Full design and Custom Blog Design by jiakreatifelt.com