Friday, December 28, 2012

APA ADA DENGAN HARI JUMAAT???


Assalamu'alaikum sahabat2 yang dikasihi ALLAH..in shaa ALLAh..semoga hari ni lebih baik dari hari sebelumnya..kali entry about hari JUMAAT yang saya mohon share dari blog2 lain..jom luang masa jap baca..:)..
                                      
                                                                        HUKUM PUASA
Di dalam mahzab Syafie, hukum berpuasa sunat pada hari Jumaat tanpa disertakan puasa sunat pada hari Khamis atau tidak disertakan puasa sunat pada hari Sabtu adalah makruh. Dari Muhammad bin Abbad bin Ja’far, “Aku pernah bertanya kepada Jabir: Adakah Nabi melarang berpuasa sunat pada hari Jumaat ? Jabir menjawab: Ya." (HR Muslim). Dari Juwairiah, “Bahawa Rasulullah SAW masuk kepada saya pada hari Jumaat sedang saya berpuasa. Maka sabdanya: “Adakah engkau sudah berpuasa kelmarin? Saya menjawab: Tidak. Sabdanya: Adakah engkau akan berpuasa esok? Saya menjawab: Tidak. Baginda bersabda: Hendaklah engkau berbuka.” (HR Bukhari) Nabi bersabda, “Hari Jumaat itu adalah hari Eid (hari raya), maka janganlah jadikan Eid kamu itu sebagai hari kamu berpuasa, kecuali kamu berpuasa sebelumnya atau sesudahnya.” (HR Ahmad) Dari Abi Hurairah r.a, Rasulullah SAW bersabda: “Janganlah kamu berpuasa pada Jumaat, kecuali bersama satu hari sebelumnya atau satu hari sesudahnya". (HR Muslim).

(sumber dari http://www.sumberislam.info/2012/09/hukum-puasa-sunat-pada-hari-jumaat.html)

# # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # #

PERBANYAKKAN SELAWAT PADA HARI JUMAAT

Nabi Muhamad s.a.w bersabda " Sesungguhnya sebaik-baik hari ialah hari jumaat, maka perbanyakkan selawat ke atas ku pada hari tersebut. Sesungguhnya selawat kalian akan diperlihatkan kepadaku" (HR Abu Dawud)

Nabi Muhammah s.a.w bersabda :Perbanyakkanlah membaca selawat padaku pada malam dan hari Jumaat, sesiapa yang membaca selawat untukku satu kali, Allah akan berselawat kepadanya 10 kali (Allah akan memberinya rahmat 10 kali )" (HR Al Baihaqi)

(Sumber dari : http://lenggangkangkung-my.blogspot.com/2011/01/banyakkan-selawat-pada-hari-jumaat.html )


# # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # #

KELEBIHAN


JUMAAT adalah hari paling mulia serta mempunyai beberapa fadilatnya untuk direnungi.Kitab As Sabi’ iyahti Fi Mawa’izhil Bariyyat banyak memaparkan peristiwa agung yang berlaku pada Jumaat.Antara peristiwa itu ialah:

1. Perkahwinan Nabi Adam dan Hawa
2. Nabi Yusuf dengan Zulaiha
3. Nabi Musa dengan Shafura binti Syuaib
4. Rasulullah saw dengan Khadijah
5. Rasulullah dengan Siti Aisyah binti Abu Bakar
6. Ali bin Abi Thalib dengan Fatimah Zahara binti Muhammad.



Daripada Abu Hurairah katanya, Rasulullah bersabda, maksudnya: “Sebaik-baik hari yang terbit matahari ialah Jumaat, pada hari itulah, Adam diciptakan dan pada hari itulah juga dia dikeluarkan dari syurga."

“Pada Jumaat juga kiamat akan berlaku. Pada hari itu tidaklah seorang yang beriman meminta sesuatu daripada Allah melainkan akan dikabulkan permintaannya.” (Hadis riwayat Muslim).

Untuk lebih detail sahabat boleh click n terjah blog..click link kat bawah(sunber dari)


Syukran semua sahabat2 saya yang sudi luangkan masa tuk baca entry saya yang tak seberapa ni..moga bermanfaat..wassalam..:)


9 comments:

dya nasir said...

thanks sharing

Unknown said...

salam..sama2...moga bermanfaat:)

Abang Karu said...

salam kunjungan.....done follow sini :)

Blog Santai said...

Thanks for sharing chatNur..In SHaa Allah ..sama-sama lah kita memuliakan penghulu segala hari ni kan..

Unknown said...

karukord : salam..tq..:)
raudzah : salam in shaa ALLAH..:)

Unknown said...

karukord : salam..tq..:)
raudzah : salam in shaa ALLAH..:)

mselim3 said...

terima kasih sharing yer...i like it

mselim3

mselim3 said...

terima kasih sharing yer...i like it

mselim3

Unknown said...

sama2:)...moga manfaat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ILMU MILIK ALLAH

Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda: "Siapa yang belajar ilmu agama yang seharusnya untuk mencapai keredhaan Allah s.w.t. tiba-tiba dipelajarinya hanya untuk mencapai tujuan dunia, maka dia tidak akan dapat bau syurga pada hari kiamat" (Riwayat Al-Nasai dari Abu Hurairah r.a.)

SAIDINA ALI BIN ABI TALIB

Ilmu itu lebih baik daripada harta. Ilmu menjaga engkau dan engkau menjaga harta. Ilmu itu penghukum (hakim) dan harta terhukum. Harta itu kurang apabila dibelanjakan tapi ilmu bertambah bila dibelanjakan.

 
Full design and Custom Blog Design by jiakreatifelt.com