Tuesday, March 26, 2013

FADHILAT AL-FATIHAH


Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Petang yang sugguh indah..cuaca yang baik. Lambaian pokok2 dek angin sepoi-sepoi bahasa seakan-akan memahami isi hati saya yang bertentangan dengan cuaca yang di terangi matahari..emm..smg semua sahabat saya sentiasa di berkati dan di redhai Allah. In shaa ALLAH. 

Sebelum sy start study, saya nak share something dengan semua sahabat. Maybe entry kali ni more simple but this is my experience.


Bila korang baca je tajuk, cam panjang je huraian nye kan..heheee..saya tak akn hurai panjang just nak share  ape yang sudahh saya amalkan. Lagipun korang semua da tahu fadhilat al-fatihah more detail than me..right??..:-)..


########################################


Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda yang bermaksud : "Membaca Fatihah Al-Quran pahalanya seperti sepertiga Al-Quran"


Nabi Muhammad s.a.w bersabda lagi: " Fatihah itu pembukaan maksud bagi orang-orang mukmin"


Antara fadhilat al-Fatihah:
1. Ikhtiat mengubati penyakit : baca al-fatihah sebyk 40X pd tempat berisi air then air itu di usap kedua2 belah tangan, kedua belah kaki, muka, kepala dan seluruh badan lalu di minum in shaa ALLAH sembuh.


 2. Mengubati sakit disebabkan oleh sengatan kala : Ambil air bersih dan sedikit garam lalu dibacakan al-Fatihah sebyk 7X lalu di beri minm pada orang tersengat kala in shaa ALLAH sembuh.


3. Barangsiapa membaca Fatihah sbyk 20X setiap selesai solat fardu lima waktu maka ALLAH s.w.t luaskan rezekinya, baiki akhlaknya, mudahkan urusannya, hilangkan keperihatinannye dan kesusahannya, anugerahkan apa yang ia angan2kan, dptkan pelbagai berkat dan kemuliaan, jadikan ia berwibawa berpangkat luhur , berpenghidupan baik dan ia pula anak2nya terlindung dari kemudaratan dan kerosakan serta di anugerahkan kebahagiaan dan sebagainnya.
Saya hanya share ni je lebih lanjut korang boleh refer link2 kat bawah..:-)


UMMU    PERKONGSIAN    BERITA TERKINI    SA'IDAH


########################################


Pernah saya dengar ceramah agama. Korang mesti kenal kan Ustazah Siti Nor Bayah kan??..
Dia pesan amalkan Fatihah selepas solat fardu subuh 1X..dan niat untuk sedekah kepada IBU BAPA walaupun mereka masih ada, untuk orang yang kita SAYANG, oang yang kita TIDAK SUKA/BENCI. In shaa ALLAH sekiranya kita amalkan..perasaan benci kita pada orang yang berkenaan dapat berkurangan.

So, after sy dapat tahu sy terus amalkan..da lama da..Alhamdulillah fadhilat nye saya nampak sekarang..perasaan tidak suke tu lama kelamaan akan hilang tanpa kita sedari. Saya perasaan after saya dapat layan dia dengan baik walaupun layanan dia tetap sama seperti dulu terhadap kitorang kawan2..hehe....Dia bukan jahat tapi kadang2 sifat nye buat orang..hmm..camne ea..faham2 sendiri ea..heheee..so, skunk saya boleh layan dia macam sahabat2 saya yang lain..so adil lah bagi dia..so,hati saya pun xderlah ase bersalah lagi..orangnye baik je..bijak pandai..sopan santun..cantik..'alim orangnye..so, skunk saya rase amat lega coz saya dapat kawan dengan dia macam kawan2 biasa..>mean dr segi layanan..seorang sahabat perempuan yang cukup memahami saya..thanks awk..<:-)..saya xder lah layan dia seteruk2 mana..if saya terasa or marah pun..saya just senyap jer..>then ok balik..heheee<..ape2 je dia slalu minta pendapat saya..so rase dihargai sikit..>perasan..hehee<..terima kasih ya ALLAh kerana Engkau telah hilangkan perasaan ini dalam diri ku..

Setiap orang ade kelebihan dan kekurangan tersendiri tak terkecuali saya..semoga sama2 kita amalkan perkara yang baik..jauh kan perkara yang mendatang kan dosa..smg hari ini lebih baik dari semalam dan hari esok lebih baik dari hari ini..in shaa ALLAH..Kita manusia hanya nampak kekurangan keburukan orang tapi diri kita pernah kita fikir???.ya ALLAH jauhi dalam diri kami sifat benci terhadap sesama kami..amin..

 oklah..ni je yang dapat saya share..entry yang tak seberapa ni..btw, thanks sudi singgah..:-)..

Wassalam..terima kasih..

REFERENCE : TANBIHUL


5 comments:

Unknown said...

info menarik... teruskan :)

Unknown said...

khairul : in shaa ALLAH..tq

maszull said...

assalamualaikum...menarik2...;)

Unknown said...

mas : wsalam..thanks akak..:-)

Adam Hakimie said...

alhamdulillah !... abg suka post ni.. :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ILMU MILIK ALLAH

Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda: "Siapa yang belajar ilmu agama yang seharusnya untuk mencapai keredhaan Allah s.w.t. tiba-tiba dipelajarinya hanya untuk mencapai tujuan dunia, maka dia tidak akan dapat bau syurga pada hari kiamat" (Riwayat Al-Nasai dari Abu Hurairah r.a.)

SAIDINA ALI BIN ABI TALIB

Ilmu itu lebih baik daripada harta. Ilmu menjaga engkau dan engkau menjaga harta. Ilmu itu penghukum (hakim) dan harta terhukum. Harta itu kurang apabila dibelanjakan tapi ilmu bertambah bila dibelanjakan.

 
Full design and Custom Blog Design by jiakreatifelt.com