Friday, March 29, 2013

HATI MANUSIA


Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang..entry kali ni saya just nak share..maybe tak penting tuk korang. Tapi as a something important for me as a reminder.

Setiap hamba ALLAH tidak akan terlepas dari melakukan kesilapan kecil mahupun besar. Melalui kesilapan kita belajar sesuatu kan???Teguran dari orang2 sekeliling dapat kita perbaiki diri kita walaupun teguran / kata2 nye cukup membuat hati kita sedih. Tapi think positive untuk pujuk diri sendiri..Tak xpe..:-)..Kita tak mampu utk nilai diri sendiri melainkan orang sekeliling kita yg sedar diri kita camne sama gak konsep kita tgk orang..Kita boleh cakap orang tu salah buat ni, salah buat, orang ni camni, time marah orang tu blablablablbla tapi pada masa yang sama boleh kita cakap tentang diri kita??Betul kawan saya cakap, renung kata2 orang sebelum nak persalahkan orang lain dengan menyoal diri kita sendiri terlebih dahulu..>tetiba terasa ayat skema lak..hakhakhak<...
 
Setiap orang ade cara tersendiri untuk mengenali hati budi orang lain. Maybe dengan cara menguji org berkenaan, maybe dengan cara dia terpaksa jd hipokrit, maybe and maybe..korang lebih tahu kott..heheeee..

Ade kala dia terpaksa jadi degil maybe, tak matang kott and blablabla..sebab ape??pernah korang fikir sebab nye..Pada pendapat saya, setiap orang boleh hadapi kegembiraan pada hari esok tapi adakah setiap orang boleh hadapi pelbagai masalah, pelbagai kemungkinan yang akan berlaku pada hari esok??..setiap orang maybe tdk perlu bersedia untuk kebehagian hari esok tapi adakah untuk dahapi segala kemungkinan kita tidak perlu persiapkan diri kita???bersiap sedia untuk hadapi segala kemungkinan yang -ve lebih baik dari bersiap sedia menghadapi suatu yang positive kerana maybe tidak susah untuk setiap orang hadapi suatu kesenangan..kita jangan hanye fikir pada hari ini tapi ape yang kita buat keputusan adalah untuk selepas ini..>fikir2 kan<..

Ada sesetengah orang untuk dia mengenali hati budi orang lain dengan cara2 camni..>seperti di atas<..Sengaja create problem. Sengaja buat perangai. Dengan cara melaui pengalaman. So dengan camni diorg boleh fikir dan fikir apa yang terbaik untuk diorng..bukan dalam hadapi kesenangan ttp dalam hadapi kesusahan..bukan hanya pada sekarang tapi pada selepas ini. Kita tak akan pernah tahu nasib kita selepas ini melainkan ALLAH Yang Maha Mengetahui..Bagi saya pengalaman akan lebih membantu saya untuk mengenali hati budi orang lain. Sebab dengan pengalaman lah kadang2 akan berlaku perkara yang tidak pernah kita sangka. Maybe lain orang lain caranye. . Adakah tidak matang if berkelakuan sebegini???>korang sendiri boleh nilai dan have own opinion<

Kita jangan sesekali samakan diri kita, sifat kita dengan orang lain or orang lain dengan kita..Apa yang lepas kita jadikan pengajaran untuk kita. Merancang itu lebih baik. :-)
 Tapi saya tidak akan pernah terlalu menaruh harapan / sandarkan diri saya pada suatu yang kita sendiri tidak tahu / tidak pasti dalam masa yang sama saya akan sentiasa persiapkan diri dengan segala kemungkinan. Sebab apa??agar diri kita tdk terlalu kecewa dengan setiap yang kita harapkan. Kdg2 kita berjaya kdg2 kita gagal. Sama gak kita belajar kadang2 kita pass kdg2 kita fail teruk..

Apepun saya sukaaa sngtttt if orang tegur saya..lagi suke if teguran yang agak teruk..sebab melaui itulah kita dpt improve kan diri kite to be more better..in shaa ALLAh..dengan syarat kita mesti think positive..:-)..sy takkan salah kan diorg if tguran itu satu tguran yang menyakitkan ttp renung diri sendiri..Berterima kasih pada ALLAH sebb menghantar hambaNYA dan beri peluang untuk kita perbaiki diri. Btw, thanks a lot yang sudi tegur saya..:-)..Lastly, sy nak  minta maaf to all my friend or sape2 yang kenal saya..Kot2 saya ade terrrrbuat terrrsakit hati or something yang menyebabkan korang terasa maybe..so sorry for everything..;-)..>mood " rase lega..:-)..<

Ttba entry kali ni cam more serius..hahaha..penulisan agak skema..hikhik..mood pg kot..
Ok lah..thanks sahabat..sudi singgah..

Wassalam..
 

15 comments:

Unknown said...

Ingat mengingati itu satu amalan yg mulia tapi menegur tu haruslah berhemah. Tak semestinya org yg menegur tu lebih baik dari org yg ditegur...dan tidak ramai yg boleh menerima teguran dgn hati yg terbuka.

Unknown said...

norhaizan : thanks 4 yr comment..:-)

Unknown said...

rambut sama hitam tapi hati lain2 kan, hati manusia kita xtahu..hanya Allah yg tahu...tp yg eklas berkawan dgn kita, pasti akan tegur scara baek dan tertutup if kita buat salah kan....nobody perfecto, so terima kawan2 kita seadanya dan terima teguran tu dgn berfikiran positive.. :)

Unknown said...

seneorita : yes, sy stuju..btw, alahmdulillah xpernah g org tgur sy scr open..:-)..apepun sy xkan salah kan org yg menegur..:-)

nabila said...

orang cakap,hidup ibarat roda yang berputar. Tak selamnya kita sentiasa di atas. Macam tu jugak dengan kita. Bukan semua yang kita buat,yang kita anggap perkara tu betul,sememangnya betul.

Terkadang,kita juga salah. Give and take. Kita belajar terima nasihat orang. If someone nasihat kita,mesti ada yang tak kena. Jadi,kena pandai nilai diri balik. Orang takkan tegur selagi kita tak buat salah.

*alamak,terpanjang pulak* maaf. ;)

Unknown said...

nabila : emm..tol tu..xper pnjng pun..lagiiii sukeee..:-)

Unknown said...

ya, nisa kena bawak payung ni datang sini, selalu kena hujan.. nanti demam. hehe gurau2 je..

*komen takda kena mengena nih. hehe

Unknown said...

nicca : hehehe..xper..saje je buat hujan2 kat bloggg..t sejuk hati sape2 yg dtg blog sy..>ayat perasan lebih blogg hebat laa konon<...hikhik

Unknown said...

kalau sj buat perangai/cipta prob tu...mmmm mcm malas dh nak layan kalau kantoi sbb awal2 lg dh xcayer wat per nk lanjutkn hubungan tu :)

Unknown said...

harith : tol gak tu..:-)..apepun stp org ade pendirian tersndiri..:-)..

nabila biela said...

nicelah..jgnlah malu2..hehe

Unknown said...

nabila : hehee..:-)..

Hamba Allah said...

kadang2 kita mampu menjadi penasihat terbaik pada org lain... tapi bila sesuatu terjadi pada diri sendiri kita mudah rebah dan jatuh...

Unknown said...

hamba : yup..bila kita jatuh hanya ketabahan dan kesabaran yang mampu bangkit diri yg di berikan oelh ALLAH..thanks

Akupenghibur.com said...

kadang kala hati akan rasa sakit dan pelbagai perasaan yang kita rasa atas tindakan orang lain.. ujian itu di turunkan untuk kuatkan hati kita dan muhasabah diri.. memang hati kita,kita tahu tapi hati orang lain ktia tak tahu cm mane.. aapa pon bersangka baik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ILMU MILIK ALLAH

Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda: "Siapa yang belajar ilmu agama yang seharusnya untuk mencapai keredhaan Allah s.w.t. tiba-tiba dipelajarinya hanya untuk mencapai tujuan dunia, maka dia tidak akan dapat bau syurga pada hari kiamat" (Riwayat Al-Nasai dari Abu Hurairah r.a.)

SAIDINA ALI BIN ABI TALIB

Ilmu itu lebih baik daripada harta. Ilmu menjaga engkau dan engkau menjaga harta. Ilmu itu penghukum (hakim) dan harta terhukum. Harta itu kurang apabila dibelanjakan tapi ilmu bertambah bila dibelanjakan.

 
Full design and Custom Blog Design by jiakreatifelt.com