Saturday, March 16, 2013

SAHABAT???


Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang... Malam yang sungguh indah..angin sepoi2 bahasa..pokok melambai2 seakan2 mengalu2kan kedatangan malam yang dipenuhi dengan ketenangan..bintang2 yang menyinari seakan2 tersenyum menikmati setiap nikmat ALLAH.....alhamdulillah Allah masih lagi bagi kita peluang untuk terus merasai nikmatNYA dan bagi kite peluang untuk terus mencari bekalan dan perbetulkan diri kite sebelum kite berhijrah ke alam yang kekal abadi..Semoga hari ini lebih baik dari hari2 sebelumnye..in shaa ALLAH..:-).. 


sebelum jari2 saya rancak menaip sama2 kita mendoakan pejuang2 kita di Lahad Datu..semoga mereka sentiasa di lindungi ALLAH..in shaa ALLAH.. 

entry kali ni  maybe about persahabatan..atau ape itu sahabat..or maybe kedua2nye sekali...urmm..beberapa hari yang lepas saya sembang dengan tuttt...adalah..:-)..saya bahasakan diri dia "H"..>saje nak buat surprise kat korang..hehee<..kitorang sembang ala2 seperti di bawah..>ayat skema< 

saya : bukan senang tuk cari sahabat yang tol2 sahabat..

H : sahabat sentiasa ade dgn kita walaupun susah atau senang..saya : >hanye mendengar<

H : saya akan cuba jadi sahabat sewaktu senang atau susah then blablablabla......

############################

 Pernah korang dengar putus SAHABAT??putus CINTA maybe selalu lah kan..tp pelik bile orang cakap "saya da putus sahabat dengan blablablabla.."tapi selalu tak korang dengar SAHABAT SEJATI??ye maybe selalu tapi adakah ianye BERLAKU seperti yang di ungkap??maybe kalau CINTA SEJATI akan berlaku seperti yang di ungkap..>tu pun kejap je kott..xsemua<..pernah korang alami or lalui korang punyerlah rapat berkawan..bertahun2 lamenye..susah senang sama2..share problem sama2..tetiba dia khianati korang..cakap yang bukan2 kat korang tanpa korang sure KENAPA...mesti sedih kan??..hmmm..>biarlah jadi rahsia<..

############################

SAHABAT yang ramai ibarat pasir2 di pesisir pantai ttp sahabat yang satu ibarat mutiara di tengah lautan

SAHABAT itu seperti bintang tak selalu nampak tapi selalu ada di hati..sahabat akan selalu menghampiri ketika seluruh dunia menjauh kerana persahabatn itu seperti tangan dengan mata..saat tangan terluka mata menangis saat mata menangis tangan menghapuskan.

SAHABAT adalah yang tahu kekuranganmu tapi menunjukkan kelebihanmu.yang tahu ketakutanmu ttp menunjukkan keberanianmu.

SAHABAT terbaik adalah dia yang dapat duduk berayun-ayun di beranda bersamamu tanpa mengucapkan sepatah katapun dan kemudian kamu meninggalkannye dengan perasaan telah bercakap-cakap lama dengannya.

SAHABAT sejati ialah orang yang mencintaimu meskipun telah mengenalmu sebenar2nya baik burukmu.

SAHABAT itu sukar untuk di jelaskan dan tidak pernah kita pelajari ketika di sekolah..namun jika seseorang tidak berusaha mempelajari makna persahabatan dia tidak dapat mempelajari apa-apa.

SAHABAT itu adalah mereka yang tahu semua kekuranganmu namun tetap mamilih bersamamu ketika orang lain meninggalkanmu. jadilah sahabat untuk diri kita sendiri sebelum menjadi sahabat yang terrrrrrrrbaik untuk sahabat kita..fikir2kan..


Tapi persahabatn akan menjadi lebih indah sekiranye di semai dengan kasih sayang kerana ALLAH..keihklasan dalam berkawan..bukan berkawan hanye kerana KELEBIHAN seseorang..mungkin kerana satu KEKURANGAN dia kita akan berjauhan dengannye. Hilangnye sahabat sejati bukan senang untuk cari pengganti


kadang22 sahabat sejati itulah yang akan membentuk siapa diri kita...yang akan tegur kita di saat kita salah..yang akan ingat kan kita di saat kita berjaya..yang akan nasihat kita di saat kita lalai...yang akan memberi semangat kepada kita disaat kita jatuh..



Wassalam..thanks a lot..:-)

12 comments:

mustika pena said...

Salam, suka saya baca entry ni... nak tau npe cos bukn smua blogger akn bercrita soal prkara mcm ni... susah nk dapt sahabta tpi nak dpt friend senang. Bagi saya sahabat dan kawan adalah suatu yang berbza, bila kita susah kwan akn prgi tp tak bgi shabat... sangat sush nk jmpa shbat smpai sya lbih suka brkwan dr brshabat. Apa2 pun, thniah sbb anda antra org yg memntingkan prshbatn.. jaga lah ia sbb tak smua org akn dpt shabt.

Nur Azila said...

thanks atas perkongsian ni.

Jujur. tak semua sahabat yang ada dengan kita susah dan senang. ada sahabat tengok kekurangan dan kelebihan. Susah kalau ada kawan yang fikir semua tu..

Salam perkenalan nairah :)

nur naa'irah said...

mustika : yup..tol tu sahabat dan kawan suatu yang berbezaaa..sahabat adalah yang akan sentiasa senang dengan kita walaupun di saat kita susah...tq..:-)..

nur naa'irah said...

nur azila : yup..salam perkenalan..:-)

RuMaH TuA said...

Sahabat bukan erti pada mencari tetapi memberi.
(^____^)y

Moga Allah kasih dirimu.

nur naa'irah said...

rumah tua : rindu nasihat2 dan kate2 dr awk..:-)..thanks..

Anonymous said...

sahabat adalah satu anugerah Allah S.W.T...jika kita menolak or memutuskan hubungan persahabatan, maka kita telah menolak satu nikmat yang sangat indah dan sgt bernilai.....memang sukar untuk kita cari sahabat yang susah senang akan sentiasa bersama...kan3...sahabat sejati shj yg mungkin dapat menemani kita semasa susah dan senang....

nur naa'irah said...

Anonymous : that's right..the best comment..but kita mesti fhm ape itu persahabatan..:-)..thanks

syahirah said...

tntg shbt jgak =)

http://seindahnostalgiasemalam.blogspot.com/2013/03/bingkisan-untuk-seorang-sahabat.html

nur naa'irah said...

syahirah : ok..thanks dear..:-)i'll read..

nor nabila said...

bagi nbila,sahabat tu bila kita sedih,dia tahu kita sedih tapi dia tak tanya,sampai satu tahap dia rasa kita dah ok,baru dia tanya.

nur naa'irah said...

nabila : ye tol tu..sbb dia fhm kita cmne..dia fhm hati kita..:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ILMU MILIK ALLAH

Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda: "Siapa yang belajar ilmu agama yang seharusnya untuk mencapai keredhaan Allah s.w.t. tiba-tiba dipelajarinya hanya untuk mencapai tujuan dunia, maka dia tidak akan dapat bau syurga pada hari kiamat" (Riwayat Al-Nasai dari Abu Hurairah r.a.)

SAIDINA ALI BIN ABI TALIB

Ilmu itu lebih baik daripada harta. Ilmu menjaga engkau dan engkau menjaga harta. Ilmu itu penghukum (hakim) dan harta terhukum. Harta itu kurang apabila dibelanjakan tapi ilmu bertambah bila dibelanjakan.
 
Full design and Custom Blog Design by jiakreatifelt.com