Friday, May 31, 2013

JANGAN ABAIKAN “KEKASIH” MU









Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang..Alhamdulillah bertemu lagi kita Jumaat ini..smg Allah panjangkan umur kita utk bertemu Ramadhan yang bakal tiba..In shaa ALLAH..amin..

Idea ni dtg xkira masa, tol x??Ttba rasa nk share after sembang dgn kawan sy….about problem dia..>problem ke???heheh<..xperlah..setiap orang ada masalah tersendiri, yang bezanya types of problem..besar or kecil..Tapi setiap masalah pasti ada jln penyelesaiannya. ALLAh tak pernah zalimi hamabNYA, kita yg menzalimi diri sndiri..Allah takkan uji hambaNYA di luar kemampuan. Semua bergantung pd kita camne tuk hadapi dan tangani masalah tersebut..dgn cara yg betul atau sebaliknya..

Dunia ibarat jambatan yg kita perlu bina dgn konkrit yg sgttt (amalan) kukuh untuk satu perjalanan yg sgt jauh nanti (akhirat). Tak ada sesiapa pun yg tahu apa yg bakal berlaku. Bila ALLAH kata KUN FA YA KUN maka tak ada sesiapun yg dapat menghalang melainkan kehendakNYA sahaja..
Ujian ni tak semestinya sama..pelbagai ujian yg ALLAH bagi..utk uji iman kita..dari segi kesusahan..dari segi kemewahan..dari segi kegagalan..dari segi kejayaan..macam2 lagi..

Bersyukurnya kita padaNYA..
Adakah kita lupa padaNYA waktu kita senang??
Adakah kita  hanya mencariNYA bila waktu susah je??
Adakah kita salah kan DIA waktu kita gagal??
Adakah kita bangga diri dengan kejayaan kita tanpa bersyukur walau hanya terlintas di fikiran??
>sama2 kita muhasabah<

Macam mana hubungan kita dgnNYA???
Adakah kita hanya dekat dgn NYA waktu kite perlu / susah shj???
Adakah kita abai DIA waktu kita senang??
Allah tak pernah abaikan kita malah berjalan kita mendekatiNYA berlari DIA mendekati kita..Subhanallah Allah itu Maha Penyayang..tapi kita??? >fikir2kan<

Jangan kita lupa apa yg kita miliki ni semuanya milik ALLAH yg kekal Abadi.
Kesusahan..kesenangan..kegembiraan..kesedihan..kesihatan..harta benda..kejayaan..dan byk lagi lah > tak tersenarai kalau nk list kan, tol x?< sebabnya ALLAH itu Maha Pemurah, Maha Kaya…

Tapi igt semua tu dari mana??? Bila2 masa shj ALLAH boleh ambil..

Setiap rezeki yg ALLAH bagi gunalah pd jalan yg di redhai..banyak mana pun rezeki yg kita dpt tp kalau ALLAH xredhai..kita xkan pernah rasa cukup, wpun sedikit rezeki yg kita dpt tp mndpt redhanya in shaa ALLAH kita akn rasa sentiasa cukuppp…

LETAK LAH CINTA ALLAH ITU NO.1 dlm HATI KITA dgn cara sentiasa MENCARI CINTAINYA…IN SHAA ALLAH KITA TAKKAN LALAI..

To my friend :
>Bersyukurlah sebab ALLAH telah memilih kamu dan membuka hati kamu dgn menyedarkan kamu sebelum semuanya terlambat. Dan bersyukurlah krn Allah masih lg syg kamu dgn cara memilih kamu pada jln pd jalan yg betul...Kamu hambaNYA yg bertuah..bersyukurlah padaNYA<






Opssss..terpanjang pula..sorry ye..> entry ni tuk remind diri sy sndiri<

Lagi BEST..klik link kat bawah



Wassalam..tq sahabat sudi luangkan masa tuk baca entry yg maybe agk bosan ni…huhu..MOGA BERMANFAAT..

13 comments:

Raudzah Zahari said...

JIka kita sentiasa mengingati DIA, pasti hidup kita akan lebih diberkati dan jiwa akan tengang..In Sha ALLAH..

Qeela Aini said...

betul tu.. :) tp biasanya, mereka itu leka, tak dipimpin ke jln yg betul..mereka perlukan bimbingan, if tak mcm mana mrk nk berusaha untuk mendapatkn hidayah Allah..hny yg benar2 bertuah & terpilih shj akn dpt dlm keadaan yg leka..selebihnya, org2 yg berusaha..ramai skrg yg xnmpk and msih leka..kdg2 bukn sengaja,tp sbb xpernh terdedah dan ke arah keagamaan,apetah lg takde siapa nk pimpin,atau ajakan tersebut xckup / xbetul2 smpai kpd mereka..so, kite yg dh sedar ni, kne lg kreatif laa dlm cube mengajak / membimbing mrk.. :)

nur naa'irah said...

raudzah n qeela : thanks..kata2 yg sgt bagus..:-)

Hasri Anis said...

kerja kita hanya untuk ajak orang buat baik dan cegah segala macam kemungkaran yg mereka lakukan... macam mana cara kita ajak dan cegah tu semua bergantung pd kekuatan iman masing2..
tapi dan tapi... hidayah tu tetap ALLAH SWT yg bagi.. sbb tu akan adanya penerimaan dan penolakan.. jgn kecewa bila ajakan kita ditolak dan jangan sesekali bangga diri bila ia diterima..

Nur Amalina Maisarah said...

http://2.bp.blogspot.com/-LIfBhvTWdKE/Uac6jjDYZMI/AAAAAAAAD_o/D3aV9kSZqVs/s400/nairah.png
ni doodle awak :) thankss sudi support

AiSyA LiEzA said...

:) Allh sllu ingt kita.. tapi kita je sllu lupa pada Allah...

Cerita Farjannah said...

setuju sgt ni!!

Tia Fatihah said...

Assalamualaikum..alhamdulillah. Setiap dari kita diberi ujian yang berbeza.. Tak semua orang mampu mengucapkan rasa syukur bila ujian menimpa. Tapi benarlah.. Tak semua orang yang terpilih untuk menerima hidayah-Nya.. Bagi kita yang sudah merasakan manisnya cinta dari Allah s.w.t, harus menjadi kreatif mengingatkan yang lain :)

Norhaizam Mustaffa said...

Assalamualaikum..

Nice entry :)

Saya nak tuntut hadiah segmen pilih klik dan menang by Mahirah Muhamad. Please respon :)

aqilah othman said...

entry yg benar2 menyentuh kalbuku.. tiada tempat untuk kita bergantung harap melainkan Allah S.W.T.. Hanya dia tempat kita meminta dan memohon pertolongan.. mudah2an kita semua sentiasa dibawah naungannya. Allahumma amin.. :)

Boomelake said...

Thanks awak....

Boomelake said...

Thanks awak....

nur naa'irah said...

thanks u alls..:-)..nice..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ILMU MILIK ALLAH

Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda: "Siapa yang belajar ilmu agama yang seharusnya untuk mencapai keredhaan Allah s.w.t. tiba-tiba dipelajarinya hanya untuk mencapai tujuan dunia, maka dia tidak akan dapat bau syurga pada hari kiamat" (Riwayat Al-Nasai dari Abu Hurairah r.a.)

SAIDINA ALI BIN ABI TALIB

Ilmu itu lebih baik daripada harta. Ilmu menjaga engkau dan engkau menjaga harta. Ilmu itu penghukum (hakim) dan harta terhukum. Harta itu kurang apabila dibelanjakan tapi ilmu bertambah bila dibelanjakan.
 
Full design and Custom Blog Design by jiakreatifelt.com