Friday, March 22, 2013

WIRID UNTUK PELAJAR


Salam jumaat..semoga jumaat ni lebih baik dari jumaat dan hari sebelum2 ni..in shaa ALLAH..syukur alhamdulillah..masih lagi berpeluang utnuk menhirup udara yang segar. Menikmati nikmat ALLAH..Tenang bile melihat MMS ALLAH di luar sane..mendengar kicauan burung seakan2 sedang berzikir pada yang Maha Pencipta..

Entry kali ni saya nak share wirid2 tuk pelajar..saya dapat time ade program kat USM da lama da..ni pun kebetulan adik saya study kat sana..:-)..heheeeee


1.  Doa Mudah fahan dan Hafal..<apepun pekerjaan mulakan dengan bismillah...<



2. Kekuatan Hafalan (Al-baqarah : 164)

Jika di amalkan pada setiap malam, Insyaa ALLAH akan mendapat ingatan yang kuat atas ilmu yang dipelajari dan hafalan yang sangat baik..


3. Penutup Urusan (dua ayat terakhir al-Baqarah)

Di galakkan setiap pelajar membaca ayat-ayat ini setiap malam sebelum tidur atau selepas solat osyak, In syaa ALLAH jika di amalkan dengan yakin dan istiqamah di cukupkan pelajaran kita walaupun kita dalam keadaan kekurangan masa untuk menyelesaikan segala mata pelajaran yang di uji - Ustaz Syed Abdillah Ahmad Al Jufri)


4. Wirid untuk Pelajar

Di baca 7 kali selepas solat di beri petunjuk, ilmu, kepakaran yang nyata


("Wahai Tuhan Yang Maha Memberi Petunjuk, wahai Tuhan Yang Maha Mengetahui, Wahai Tuhan Yanag Maha Berwaspada, Wahai Tuhan Yang Nyata)


5. Doa Ketika Kegelapan Fikiran

Apabila kita berada dalam kegelapan fikiran, kita baca doa tersebut in syaa ALLAh seketika itu juga akan memperoleh petunjuj. Boleh juga di baca ketika tersesat - Imam Ahmad bin Ali Albunni-

("Wahai Tuhan Yang Memberi Petunjuk,tunjuki aku")


6. Wirid untuk menjadi Bijak Pandai

Eloklah memohon kepada Allah dengan berulangkali berzikir kalimah ini sebanyak mungkin.

("Wahai Tuhan Yang Maha Pandai)



Ni je yang dapat saya share untuk kongsian JUMAAT kali ni....maybe banyak lagi if korang search internet or refer mane2 buku agama..:-)..apepun yang penting kita mesti usaha + doa + tawakal..sama2 kita amalkan..in syaa ALLAH..


Wassalam..Syukran..:-)



4 comments:

Unknown said...

Nice sharing dear :) May Allah bless u..

Unknown said...

Assalamualaikum. Saya nak share info nie kat blog saya boleh tak? Saya creditkan akak. Terima kasih :)

http://sweet7cupcakes.blogspot.com

Unknown said...

siti : boleh je..:-)..ilmu tu kan untuk di kongsi..:-)..thanks ea siti sudi singgah..

seneorita : sama2 kita manfaat..in shaa Allah..amin..may Allah bless u too..:-)

Unknown said...

perkongsiang menarik,. sambil2 baca kita tahu maknya itu yang terbaik :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ILMU MILIK ALLAH

Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda: "Siapa yang belajar ilmu agama yang seharusnya untuk mencapai keredhaan Allah s.w.t. tiba-tiba dipelajarinya hanya untuk mencapai tujuan dunia, maka dia tidak akan dapat bau syurga pada hari kiamat" (Riwayat Al-Nasai dari Abu Hurairah r.a.)

SAIDINA ALI BIN ABI TALIB

Ilmu itu lebih baik daripada harta. Ilmu menjaga engkau dan engkau menjaga harta. Ilmu itu penghukum (hakim) dan harta terhukum. Harta itu kurang apabila dibelanjakan tapi ilmu bertambah bila dibelanjakan.

 
Full design and Custom Blog Design by jiakreatifelt.com