Friday, May 3, 2013

HATI BERBELAH BAHAGI


Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang..entry kali ni atas permintaan roommate saya sendiri..hmmm..kenapa HATI BERBELAH BAHAGI??? Sama2 kite baca kupasan yang tak seberapa kat bawah..>hikhikhik<

Ade orang cakap lebih baik tak ade pilihan , so tak de lah keliru nak pilih yang mana satu tapi ade pendapat mengatakan if tak ade pilihan susah gak. Nak tak nak terpaksa pilih yang satu. So, ape pendapat korang, sahabat2 saya yang sentiasa di kasihi ALLAH???susah kan nak buat suatu keputusan..hmm??


Membuat pilihan merupakan lumrah kehidupan. Contohnye pilihan
DOSA atau PAHALA
SYURGA atau NERAKA
BAIK atau BURUK
Dan byk g lahh

Semuanye bergantung pada diri kita if kita pilih A dengan izin Allah maka A lahh perjalanan yg bakal kita lalui.

Tapi buat lah pilihan dengan mata HATI bukan dengan NAFSU kita semata2. Tanyelah pada Yang Maha Mengetahui itu adalah yang terbaik.

Mesti ade yang tertanye2 kan, camne tak nak bagi confuse dalam buat suatu pilihan/keputusan. Jap pilih camni jap pilih camtu. Arghhhhhh confusenye, tak tau nak pilih yang mane, keputusan mane satu..setiap orang saya ase akan lalui pengalaman sebegini.

Apa yang bermain dlm kotak fikiran kita, “betul ke apa yang aku pilih ni?”, “betul ke keputusan aku ni?”, “if aku pilih yang ni camne kalau jadi camni?”, blablabla..pelbagai kemusykilan dgn keputusan yg kita sendiri putuskan. So, camne kita nak berdikari  if perasaan ni yg selalui kita manjakan setiap kali kita buat kputusan??? Tapi mesti igt jgn sesekali kita abaikan apa akibatnye if kita pilih stiap kputusan yang kita ambil. Yang terbaik sentiasa bersedia dalam menghadapi pelbagai kemungkinan dgn setiap keputusan kita sndiri.

Yang terrrrrrrrrrrrrrrrbaik..buat lah solat hajat / solat istikharah..tanye lah ALLAH..sesungguhnya DIA Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk hambaNYA..In Shaa Allah Allah permudahkan kita dlm buat suatu keputusan.


Keputusan di tgn kita tapi ape2 pun kita hanye mampu merancang ALLAH yang menentukan. Apa yang penting kita jgn putus asa. Setiap apa yang berlaku da di ttpkan ALLAH..dan pasti ade hikmahnye tersendiri. Igt, keputusan yang kita buat hari ini merupan apa yang bakal kita lalui pelbagaiii ujian pada hari esok. Jangan kite sesali stp kptusan/pilihan yg kita ambil pd hari ini krn setiap perjalanan dalam hidup kita sudah tertulis kita hanye mampu berdoa untuk yang terbaikkk..



Tips : yakin dgn diri sndiri dlm buat kputusan, maybe leh tanye pndpt org lain, >selain minta petunjuk dariNYA< , sntiasa fikir pd hari esk not just fkir akibat tuk hari ini je.

Sahabat juga boleh refer blog lain : klick BEST atau MENARIK 

Sekian, saya hrp sedikit sbyk dpt membantu sahabat2 dan tuk diri sy sndri w/pun tak sehebat yang lain kongsiannye.. terima kasih..:-)..

6 comments:

Abdul Munir said...

sebelum membuat keputusan haruslah berfikir secara matang..baik ke buruk resultnya,jangan la kecewa coz Allah itu adil dan maha mengetahui..Dia tahu apa yang terbaik untuk hambaNYa..InsyAllah

Unknown said...

abdul munir : tepat sekali..!..:-)

Anonymous said...

insyallah.... moga lepas ni setiap keptusan yang diambil xde "kalau2" dah... entry yg sngt baik :)

Anonymous said...

memang kena betul dengan perasaan sekarang, apa2 pun kita bermohon agar jalan yg dipilih ialah yg terbaik insyaAllah :)

Unknown said...

anonymous : in shaa ALLAH..
d'ya : tol tu dear..:-)

Unknown said...

anonymous : in shaa ALLAH..
d'ya : tol tu dear..:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ILMU MILIK ALLAH

Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda: "Siapa yang belajar ilmu agama yang seharusnya untuk mencapai keredhaan Allah s.w.t. tiba-tiba dipelajarinya hanya untuk mencapai tujuan dunia, maka dia tidak akan dapat bau syurga pada hari kiamat" (Riwayat Al-Nasai dari Abu Hurairah r.a.)

SAIDINA ALI BIN ABI TALIB

Ilmu itu lebih baik daripada harta. Ilmu menjaga engkau dan engkau menjaga harta. Ilmu itu penghukum (hakim) dan harta terhukum. Harta itu kurang apabila dibelanjakan tapi ilmu bertambah bila dibelanjakan.

 
Full design and Custom Blog Design by jiakreatifelt.com