Wednesday, May 29, 2013

KAWIN MUDA???









Dengan nama ALLAH Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyanyang. Alhamdulillah hari ini lebih sihat dari semalam. Syukur. Semoga hari ini lebih baik dari hari2 sebelumnya. In shaa ALLAH. Semoga sahabat2 saya sentiasa berada dalam keadaan yang baik2. Amin..

Entry kali ni saya just nk share about ‘KAWIN MUDA’ . Isu ni dah lapuk sebenarnya. Tapi memandangkan hari ni bermula dengan suatu persoalan yang tidak di sangka2 oleh saya. Bangun tido tetiba dapat msg……blablabla. Hati dan perasaan ni bukan suatu perkara yg boleh di reserve ea..TAKE NOTE!!!! Perempuan pun ada hati dan perasaan gak. Perempuan pun ada hak nk pilih yg terbaik sebagai imamnya untuk sebuah masjid yg bakal di bina…

Ada sesetengah pihak berpendapat kawin muda ni +ve n sesetengah pihak berpendapat kawin muda ni –ve.Tak apa lah, lain orang lain pendapatnya. Kalau kita manfaatkan ia dengan baik maka +ve lah jadinya, kalau kita tak manfaatnya dgn tdk elok maka –ve lah jadinya. Semuanya bergantung pada komitmen individu, pihak masing-masing.

Kenapa kita hendak pertikaikan??

Ada sesetengah pihak mengatakan “lebih baik kawin muda drpd terus hanyut dengan maksiat, dosa”. Ye, betul tapi adakah sudah sedia dari semua segi??? Banyak lagi cara untuk mnghalang dari melakukan maksiat, semuanya bergantung pd diri masing2. Nak or xnak je. Maybe akan ada yang cakap, “bila dah keadaan tak boleh nak kawal, cammana?”…OK. Mana perginya peranannya ibu bapa??? Ibu bapa memainkan peranan yang amat penting dalam mendidik anak2. Tapi kalau parents pun sudah setuju untuk anknya kawin, tak boleh nak cakap apa lah..Maybe ada sebab2 yg tersendiri. 

Kawin ni bukan satu perkara yg boleh di buat main2, kawin ni bukan hanya sehari. Bukan pada hari akad nikah je tapi KAWIN ni bermula after kita AKAD NIKAH setelah bergelar suami isteri. Peranan suami isteri bukan hanya time jawab soklan imam time akad nikah je tapi selepas kita sah menjadi suami isteri. Satu tanggungjawab yg amat besar yg bakal kita lalui pd hari2 seterusnya.

Jangan fikir rasa nak gembira je sbb dpt jd RAJA SEHARI tp fikirlah ‘adakah aku bersedia untuk jlnkan tanggungjawab’…

Saya tak kata kawin muda ni xbgus or bagus tapi setiap apa yang berlaku kadang2 kita sendiri puncanya. Sebelum buat keputusan tu fikir hari esok bukan fikir hr ni je. Fikir masak2. Setiap perkara ada advantage n disadvantage nye tersendiri.






Sahabat boleh klick link kat bawah untuk more info..moga manfaat


Ni je yg dpt sy share. Wassalam..thanks sahabat sudi baca entry yg xseberapa..:-)

11 comments:

Unknown said...

salam..hi
bagi azie kawin muda x salah...nak kawin lambat pun x salah...yg di sebut dlm entry..bergantung pada diri sendiri...dan sokongan org sekeliling...yg penting matang dari semua segi !fikir dari luar kotak...peka dengan keadaan sekeliling....byk berdoa....dan sabar...in sya allah...apa yg di dilakukan dalam redha nya...amin !

Unknown said...

azie : yup..tol tu...:-)

Unknown said...

Kakak saya kawin umur 18, sekarang dah ada anak 9 orang.. saya kawin umur 24, sekarang tak der anak lagi.. rasa macam kerugian masa.

Unknown said...

mieza : owhh..alhamdulillah..yg blh jlnkan tnggungjwb dgn baik..itu adlh yg terbaik..xper..in shaa ALLAH ade rezekinye nnti..:-)

Fiza Aizzawa said...

klu pikir2 balik nyesal tau x kawen muda2.. skang dah umor 29 blum ader baby.. adek yg kawen umor 24 pun dah ade baby.. tp itu x penting, yg penting jgn tergesa2.. jodoh, ajal, maut di tangan Allah kn.. terima seadanya...

Unknown said...

hafiza : ermm..tol tu..:-)

Qeela said...

Jodoh semua tu di tgn Allah :)
kahwin muda ni amat disarankan dlm Islam,dgn pelbagai manfaatnye yg terkate lg,mmg tak merugikan lgsg. tp ape2pun mmg berbalik pd penerimaan & thp pemikiran masing2 jugk..kdg2 if rase xsedia,tp kalau dh jodoh awal, kne hadap jugk kn..? kun fayakun..jdnya, diri itu yg penting skrg..kite boleh mengubah diri kite sendiri..mulekan dgn cara berfikir..dan yakinlah dgn Allah..itu yg paling terbaik :) and as for me, sy pun kawen awal, alhamdulillah fmly pun sarankan kawen awal, dan dh 2 tahun berkhwin ni, bg sy perkahwinan ni menjadikan sy seorg yg lebih baik lagi dlm pelbagai segi.begitu juga suami. dan alhamdulillah rezeki sentiase ade, and dikurniakan ank, alhamdulillah dgn semuanya.pade yg pndg serong, terpulang, kami tak kesah pun, malahan mmg kawen awal / mude nh mmg terbaik.nk kumpul pahale pun lg senang2 je kwn2.Allahu, kalaulah korg tau. :) pe2pun, ikot individu tu jugk, dh kalau die pk negative je, negative jugklaa jdnye,silap2 menyalahkn takdir pulak bg sesetgh perkare.huhu.yakin pd Allah, kemudian care handle diri & pemikiran tu, itu yg utame.Wallahualam. :)

syafiyyah thoqifah said...

salam..hye.. jom follow blog sya plak... :)

solehahkahaku.blogspot.com

Unknown said...

Qeela : alhamdulillah..tu lah lain org lain pndangannya..nice comment..tq..:-)

Lieza Nordin said...

y pntg minta petunjuk dariNya .. kita hanya merancang..tapi perancangan Allah y lebih baik :))

Unknown said...

aisya : that's right..:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ILMU MILIK ALLAH

Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda: "Siapa yang belajar ilmu agama yang seharusnya untuk mencapai keredhaan Allah s.w.t. tiba-tiba dipelajarinya hanya untuk mencapai tujuan dunia, maka dia tidak akan dapat bau syurga pada hari kiamat" (Riwayat Al-Nasai dari Abu Hurairah r.a.)

SAIDINA ALI BIN ABI TALIB

Ilmu itu lebih baik daripada harta. Ilmu menjaga engkau dan engkau menjaga harta. Ilmu itu penghukum (hakim) dan harta terhukum. Harta itu kurang apabila dibelanjakan tapi ilmu bertambah bila dibelanjakan.

 
Full design and Custom Blog Design by jiakreatifelt.com